Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
John Dewey (1859-1952) leverde als reformpedagoog een belangrijke bijdrage aan onderwijsvernieuwing, maar stond kritisch ten opzichte van het vernieuwen-om-het-vernieuwen. Hij schreef over uiteenlopende pedagogische vraagstukken, waarbij hij steeds de verbinding legde tussen opvoeding, onderwijs en democratisch burgerschap.In dit boek presenteert Joop Berding een keuze uit de rijkgevulde schatkamer van Deweys publicaties, die meer dan zeventig jaar omspannen. Aan de hand van de vier thema's 'opvoedend onderwijs', 'spelen en leren', 'leerinhouden en onderwijsmethode' en 'burgerschapsvorming' zijn deze teksten geordend en van een toelichting voorzien.
Orthopedagogiek --- handboeken en inleidingen. --- pedagogiek --- Educational systems. Teaching systems --- Dewey, John --- Burgerschap --- Leerinhouden --- Fröbel, Friedrich --- 450.41 --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogie --- Burgerschapseducatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Spelend leren --- Democratische opvoeding --- Opvoeding --- Leerinhoud --- Onderwijs --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
Bibliotheken zijn er volgeschreven over de vraag wat opvoeding nu eigenlijk is, en vooral over de vraag wat het zou moeten zijn. Wat is het doel van de opvoeding, wie is er voor verantwoordelijk, welke middelen zijn geschikt en geoorloofd? De antwoorden op dergelijke vragen blijken zeer sterk te variëren, niet alleen per cultuur of zelfs per subcultuur, maar ook per historische periode, samenlevingsvorm en religie. Opvoeding kan daarom met recht worden opgevat als een spiegel van de beschaving waarin zij gestalte krijgt. Door goed in die spiegel te kijken kunnen we van alles te weten komen over de wisselwerking tussen opvoeding, cultuur en maatschappij.
Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen --- 430.4 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Antropologie --- Echtscheiding --- Hechting --- Jeugdcriminaliteit --- Kinderen --- Kindermishandeling --- Opvoeding --- Opvoedingsmilieu --- Ouders --- Probleemgedrag --- Rechten van het kind --- Religie --- 432 --- 37 --- 094401.jpg --- Verzamelde opstellen --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Philosophical anthropology --- Educational sciences --- wijsgerige antropologie --- pedagogiek --- History of civilization --- cultuurgeschiedenis --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen. --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Provincie West-Vlaanderen --- 37 Education --- Education --- Onderwijs --- Handboeken en inleidingen. --- Catholic Church --- Child abuse --- Childcare --- Teachers --- Migration --- Developmental psychology --- Upbringing --- Religion --- Book --- Anthropology
Choose an application
Studenten krijgen in dit boek een beeld van wat actief en succesvol studeren inhoudt en hoe ze dat kunnen doen. Daarbij is het van belang dat ze een studiestijl kiezen die bij hen past. Het boek bevat veel voorbeelden en handige tips. In het onderdeel over omgaan met de studiestof komen - naast geschreven bronnen - ook praktisch beeldmateriaal en simulaties binnen vakken of modulen aan de orde. Bij planning is er aandacht voor zowel de individuele planning als de planning in groepsverband. Het samenwerken in project- of onderwijsgroepen krijgt afzonderlijk aandacht. Naast tentamens en examens komen ook portfolio en nieuwere toetsvormen als assessment aan bod.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- #KVHB:Studiemethode --- 489.52 --- Hoger onderwijs --- Leerstijlen --- Leren leren --- Probleemgestuurd onderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Studiebegeleiding --- Educational psychology --- Secondary education
Choose an application
Wat zijn de gevolgen van multiculturalisering van Nederland voor psychologische diagnostiek? Zijn de bestaande tests bruikbaar voor het testen van allochtonen of moeten nieuwe tests worden ontwikkeld? Werken psychologische tests in het voordeel of nadeel van allochtonen? Wat zijn de wettelijke kaders voor testgebruik bij allochtonen? Welke tests zijn onderzocht op hun bruikbaarheid voor allochtonen? En wat zijn de uitkomsten van dit onderzoek? Kunnen we acculturatie bij allochtonen meten? Hoe kunnen we de taalontwikkeling van allochtonen vaststellen? Op deze en andere vragen wordt in Diagnostiek bij allochtonen ingegaan door experts op het gebied van cross-culturele diagnostiek. Er is de laatste tien jaar veel onderzoek gedaan naar en ervaring opgedaan met deze diagnostiek. Het boek geeft hiervan een helder overzicht en de belangrijkste gebieden van toepassing van tests in het onderwijs en het bedrijfsleven worden besproken. Inhoudsopgave : 1 Het gebruik van psychologische tests bij allochtonen: probleemstelling 2 Tests en discriminerend testgebruik: vóórkomen en tegengaan 3 Onderzoek naar partijdigheid 4 Het meten van de cognitieve mogelijkheden en het schoolgedrag van allochtone kinderen 5 Het meten van cognitieve vaardigheden bij allochtone volwassenen 6 Persoonlijkheidsmeting bij allochtone volwassenen 7 Interview en arbeidsproeven bij allochtone sollicitanten 8 Acculturatiemetingen 9 Detectie van taalachterstand 10 Juridisch kader
Migranten --- Psychodiagnostiek --- Psychologische tests. --- Psychodiagnostiek. --- Handboeken en inleidingen. --- meetinstrumenten (psychologie) --- multiculturele samenleving --- Psychology --- psychologische tests --- allochtonen --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 159.98 --- Cognitieve vaardigheden --- #KVHB:Handboeken TP --- Diagnostiek --- Persoonlijkheid --- Psychologie --- Taalverwerving --- Testen --- 159.99 --- 325 --- Transculturele verpleegkunde --- Diagnose --- Migrantenproblematiek --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde) --- Man --- Volwassene
Choose an application
In Vlaanderen is het aanbod van hulp- en dienstverlening in de welzijnssector zeer uitgebreid. Dit uitgebreide aanbod heeft echter ook een keerzijde. Het geeft aanleiding tot versnippering en onoverzichtelijkheid van hulp- en dienstverlening en hulpvragers lopen verloren in het bestaande kluwen van voorzieningen. Daarnaast maken diverse uitsluitingsmechanismen, zowel op het niveau van de voorzieningen, op het niveau van de relatie tussen hulpverlener en cliënt, als cliëntspecifieke kenmerken, dat niet iedereen (gelijke) toegang heeft tot de bestaande welzijnsvoorzieningen. Er zijn m.a.w. diverse drempels die de toegankelijkheid van bepaalde welzijnsvoorzieningen bemoeilijken. In voorliggend rapport wordt getracht deze drempels in kaart te brengen. Eerst wordt, op basis van literatuuronderzoek, een theoretisch kader geschetst van mogelijke drempels die hulpvragers kunnen ervaren wanneer zij de stap (willen) zetten naar welzijnsvoorzieningen op de eerste lijn (OCMW, Centra voor Algemeen Welzijnswerk, gemeentelijke sociale dienst, .). In de volgende hoofdstukken komen de ervaringen van diverse doelgroepen aan het woord. Achtereenvolgens worden de drempels beschreven die worden ervaren door autochtone kansarmen, allochtone kansarmen, mensen zonder papieren, vluchtelingen, woonwagenbewoners en de trekkende beroepsbevolking. Tevens worden suggesties gedaan om deze drempels weg te werken.
Sociale agogiek --- Sociale welzijnszorg --- Handboeken en inleidingen. --- Vlaanderen. --- kansarmoede --- minderheden --- Sociology of minorities --- Social policy --- hulpverlening --- Sociology of social welfare --- Belgium --- Sociale welzijnszorg ; Vlaanderen --- Minderheden --- Kansarmen --- #SBIB:316.8H20 --- Academic collection --- #A0305A --- 660 Welzijn --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- 307.3 --- 328 --- welzijnsvoorzieningen --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Kansarmoede --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- Woonwagenbewoners --- arbeid --- etnisch-culturele minderheden --- sociale minderheden --- welzijnszorg --- 364.46 --- Kansarmen : hulpverlening --- Welzijnszorg --- allochtonen --- cliënten-welzijnswerkers --- welzijnswerk voor andere groepen --- woonwagenbewoners --- Welzijnsorganisatie: algemene sociale dienstverlening --- Sociologie van de welvaart --- Sociale problemen van en zorg voor andere groepen --- 325 --- 361.05 --- 339.1 --- 362.9 --- 711 --- Hulpverlening --- Toegankelijkheid --- Zorg- en welzijnssector --- Minderheid
Choose an application
Met preventie kan je niks mis doen. Want - zo hoor je vaak - voorkomen is beter dan genezen. En toch kan preventie ook de mist in gaan, preventie kan onnodige verplichtingen opleggen of vrijheden afnemen, preventie kan een negatieve impact hebben op onze leefkwaliteit. Preventie mag dus geen nattevingerwerk worden, maar moet gewikt en gewogen worden. Dat doen de auteurs door uit te tekenen welke preventie wenselijk is. Ze kiezen voor preventie die problemen zo vroeg mogelijk bij de wortel aanpakt en de keuzemogelijkheden van mensen eerder vergroot dan inperkt. 'Wenselijke preventie' combineert persoonsgerichte met structuurgerichte acties en betrekt ook de doelgroep zelf actief, democratisch en participatief in elke fase van het proces. Dit boek legt uit hoe je die wenselijke preventie stap voor stap realiseert. Een stappenplan voor preventieprojecten op alle mogelijke gebieden: van gezondheid tot het voorkomen van ongevallen, van spijbelpreventie tot vandalismebestrijding, van drugpreventie tot het voorkomen van pesten op school
Preventieve jeugdzorg. --- Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- methoden van het sociaal werk --- Social problems --- preventiewerking (mensen) --- Social welfare methods --- #SBIB:316.8H00 --- #SBIB:343.9H0 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- 123 Misdaadbestrijding --- 660 Welzijn --- #KVHB:Handboeken TP --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Preventie --- 323 --- jeugdzorg --- preventie --- preventieve gezondheidszorg --- preventieve jeugdzorg --- Jeugdbescherming --- Preventie --- Preventieve jeugdzorg --- Welzijn --- 364.043 --- 601.6 --- GVO (gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, sanitaire opvoeding) --- Jeugdhulpverlening : preventie --- gezondheidszorg (gezondheidsbeleid, sociale geneeskunde) --- jeugdbescherming (bijzonder jeugdzorg, jeugdbijstand) --- welzijnswerk --- Methodiek --- S20080078.JPG --- Sociaal beleid: algemeen --- Criminologie --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 361.01 --- Criminaliteit --- Sociale welzijnszorg --- Gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
#SBIB:316.334.2A340 --- Academic collection --- 301.172.1 --- 325.14 --- 331.6 --- 368.43 --- 37 --- 37.018.1 --- 392.5.003 --- 132.1 Pensioenen --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 664.1 Gezin --- 668.1 Migrantenbeleid --- gelijke kansen --- #KVHB:Gelijke kansen --- #KVHB:Levensfasen --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Gezin 314.6 --- Jaarverslag --- Migranten 325.11 --- Pensioenen 658.325 --- Sociaal beleid 304:32 --- 315.2 --- emancipatiebeleid --- gezinsvormen --- holebi's --- levensloop --- Gelijke kansen --- arbeidsmarkt --- gezinssociologie --- migratie --- onderwijs --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: algemeen --- sociale ongelijkheid - sociale stratificatie --- immigratie --- arbeidsmarkt - arbeidsmarktvraagstukken - arbeidsmarktstudie - arbeidsmarkt, analyse van de - arbeidsplaatsen --- pensioenen --- onderwijs en opvoeding --- gezinsopvoeding - ouder kind relatie --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- 301.17 --- 392.5 --- 325 --- 371 --- Social stratification --- discriminatie --- gelijkekansenbeleid --- Netherlands --- Belgium --- Emancipatiebeleid --- Holebi's. --- Migranten. --- Ouderen. --- Persoonlijkheidspsychologie --- Vrouwenemancipatie. --- Vlaanderen. --- Handboeken en inleidingen. --- Emancipatiebeleid ; Vlaanderen
Choose an application
In tien hoofdstukken maakt dit boek een balans op van de uitdagingen waarvoor leerkrachten in de basisschool geplaatst worden. Elk hoofdstuk behandelt één bepaalde kwestie, met veel aandacht voor de hoe-vragen. Hoe reageer ik best, hoe bepaal ik mijn positie, hoe bereik ik het resultaat dat ik wens, hoe deel ik in een team mijn zorgen? De rode draad doorheen die hoofdstukken is preventie.
Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- faalangst --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- sociale problemen --- zelfdoding --- Social problems --- armoede --- Educational psychology --- druggebruik --- onderwijs --- pedagogische psychologie --- kindermishandeling --- pesten --- preventie --- basisonderwijs --- pesterijen op school --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- sociale opvoeding --- #PBIB:+105.10 --- #PBIB:+105.20 --- #PBIB:+105.82 --- #PBIB:+105.93 --- #PBIB:+105.95 --- #PBIB:+105.96 --- #PBIB:+107.22 --- #PBIB:+107.31 --- #PBIB:+110.10 --- #A0106A --- 122 Criminaliteit --- 663 Jeugd --- 772 Basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Schoolproblemen --- anders zijn --- belonen en straffen --- drugs --- kansarmoede --- participatie --- zelfmoord --- 474.22 --- Anders zijn --- Belonen --- Drugs --- Faalangst --- Geweldloze opvoeding --- Inspraak --- Jeugdzorg --- Kansarmen --- Kindermishandeling --- Onderwijsstijlen --- Pesten --- Sociale opvoeding --- Straffen --- Zelfdoding (Zelfmoord) --- jeugdzorg --- Armoede --- Basisonderwijs --- Druggebruik bij jongeren --- Kansarme kinderen --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Participatie --- Preventie --- Schoolproblemen --- Straffen in de opvoeding --- Zelfdoding bij jongeren --- Zelfdoding --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 474.9 --- basisonderwijs : preventie (ler) --- belonen --- drugs (ler) --- faalangst (ler) --- geweldloos opvoeden (ler) --- geweldloze opvoeding --- kansarmoede (ler) --- kindermishandeling (gez) --- participatie (ler) --- pesten (ler) --- straffen --- verschillen --- zelfmoord (ler) --- 37.06 --- Geweld --- Kansarmoede --- Zelfmoord --- 474.23 --- Drugs : preventie --- Geweldloosheid --- Kindermishandeling : preventie --- Leerlingen : participatie --- Pesten : basisonderwijs --- Zelfdoding : preventie --- drugs: didactiek lagere school --- geweldloos opvoeden --- intercultureel onderwijs: lagere school --- preventie: lagere school --- 361.01 --- 371.1 --- 371.21 --- 159.94 --- 37.03 --- 343.62 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Lichamelijke gezondheid van leerlingen : Alcohol en drugs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Faalangst --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : problemen thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Intercultureel onderwijs --- Beloningen --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Uitsluiting --- Verslaving --- Diversiteit --- Onderwijsstijl --- Beloning --- Straf --- Kansarme --- Gokken --- Internet --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|